هارپ را بهتر بشناسیم

هارپ چيست؟

مطالب مندرج در این پست بر اساس یك پروژه ی تحقیقاتی (البته به اظهار محقق غیر رسمی و بر مبنای تحقیقات شخصی) می باشد كه به بررسی پدیده HAARP که مخفف The High Frequency Active Auroral Research Program است خواهد پرداخت كه در نوع خود بسیار زیبا، خواندنی، هشداردهنده و قابل تامل است.

ادامه نوشته

تصویر بزرگترین اندازه از ماه در تاریخ 17/2/91

تصویر از شهر فونیکس در آریزونا گرفته شده است

حرکت خورشید و ماه با محاسبه دقیق از دیدگاه قرآن کریم

نظام دقیق ماه و خورشید:

نوشته: دکترعبدالرؤوف مخلص هروی استاد دانشکدهءعلوم اسلامی دانشگاه هرات

قرآن کریم در عصری نازل گردید که دانش نجومی هنوز موفق به کشف حقایق علمی زیادی نگردیده بود و چندین قرن بعد از نزول قرآن بود که تکاپوهای دانشمندان توانست بخش کوچکی را از آنچه قرآن در این میدان مطرح نموده است، درنوردد. با پیشرفت‌های علمی، رفته رفته اعماق و ابعاد آیات قرآنی در این زمینه روشن و روشنتر گردید، از جمله آیهء ۵ سورة الرحمن که می‌گوید:

]الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ[

«خورشید و ماه بر اساس نظام و محاسبهء دقیق حرکت می‌کنند»

و برای اولین بار بود که بشر دانست؛  اندازه‌ و چگونگی وصول گرما و نور آفتاب به زمین، یک روند اتفاقی نبوده بلکه با حساب و کتاب دقیق و منظمی انجام می‌گیرند. پدیده‌هایی که خود نمودار روشن عظمت آفریدگار و قدرت بی‌پایان وی می‌باشند.

اکنون بیاییم تا گوشه‌یی از این نظام دقیق را به روایت علم که همیشه بهترین مفسر آیات علمی قرآن کریم می‌باشد، با هم مرور نماییم.

دانشمند بزرگ علم نجوم «جیمس جینز» در این باره می‌گوید: «همه چیز در خورشید، با شدت تمام در حال حرکت و جوشش است. سطح خورشید آتشفشان همیشه جوشانی است که غلیان آن هرگز آرامش نمی‌شناسد. عمق داخلی آن، نیروگاه عظیم تولید انرژی است که هرگز از شتاب نمی‌افتد و در نتیجه جریان عظیم حرارت در آن، به طور انفجارآمیزی از عمق به سطح در حال فوران است؛ پدیده یی که نه تنها جریان تابش اشعهء خورشید را ایجاد می‌نماید بلکه زبانه‌های عظیم انفجاری و شعله‌های آتش مذاب آن را تا فاصلهء صدها هزار مایل از سطح آن به فضای بیرونی پرتاب می‌کند که تصویربرداری از این حالات تا اکنون چندین بار ممکن گردیده است؛ از جمله تصاویری که در ماه عقرب  سال (۱۳۸۵) از انفجارات پیاپی توفانهای خورشید گرفته شد. در تصویربرداری یکی دیگر از این حالات (آفتاب گرفتگی سال ۱۹۱۹) مشخص گردید که عرض این زبانه‌های انفجاری (۳۵۰۰۰۰) مایل و ارتفاع آن (۴۷۵۰۰۰) مایل می‌باشد. همچنین آشکار شد که قطر خورشید (۱۰۹) برابر قطر زمین است و این می‌رساند که در مقابل هر مایل مکعبی از قطر زمین، نزدیک به یک و نیم میلیون مایل از قطر خورشید قرار دارد. در جهء حرارت در قلب خورشید بیست و نه میلیون درجه فارنهایت و فشار آن به (۲۶۴) میلیون تن در هر اینچ مربع می‌رسد. با این حساب، اگر حرارت خورشید بدون مانع به زمین برسد، قیامت کبری بر پا خواهد گشت. از این جهت خداوند بزرگ بر گرداگرد خورشید طبقات و لایه­های حائلی را قرار داده است که این طبقات حائل اجازه نمی‌دهند تا حرارت خورشید بیشتر از مقیاس دو جزء از یک میلیون جزء از نیروی کلی آن، به زمین برسد.

با این حساب، آیا به تعبیر قرآن کریم، بر خورشید و ماه یک نظام محاسباتی دقیق حکمفرما نیست؟ و آیا این آیه خود نمایانگر اجاز این کتاب مبین نمی­باشد؟

وجود گرانش از دیدگاه قرآن

گرانش، ستونی نادیدنی
رعد/2

اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ

خدا [همان] كسى است كه آسمانها را بدون ستونهايى كه آنها را ببينيد برافراشت آنگاه بر عرش استيلا يافت و خورشيد و ماه را رام گردانيد هر كدام براى مدتى معين به سير خود ادامه مى‏دهند [خداوند] در كار [آفرينش] تدبير مى‏كند و آيات [خود] را به روشنى بيان مى‏نمايد اميد كه شما به لقاى پروردگارتان يقين حاصل كنيد.

اهمیت شناخت آسمان از دیدگاه قرآن کریم

اهمیت آسمان

آسمان آنقدر مهم است كه خداوند تفكر در آن را علامت ايمان و خرد مي شمارد:
آل عمران / 191
(الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ)

(همانان كه خدا را [در همه احوال] ايستاده و نشسته و به پهلو آرميده ياد مى‏كنند و در آفرينش آسمانها و زمين مى‏انديشند [كه] پروردگارا اينها را بيهوده نيافريده‏اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار)

نظرمولانا در مورد چگونگی پیدایش جهان و نمونه انسان کامل

چگونگی پیدایش هستی و انسان کامل از نظرمولانا

ناگهان موجی ز بحر لامکان آمد پدید                           کز نهیبش این همه شور و فغان آمد پدید

راز خود می گفت با خود آن نگار جلوه گر                           راز او بیرون فتاد این داستان آمد پدید

با جمال خود تقابل کرد اسمای جلال                            آن طرف غالب شده زان رو عیان آمد پدید

خواست تا اعیان ثابت (1) را ز علم آرد به عین                    ذات و اسما و نعوت بیکران آمد پدید

حسن خود را کرد پس بر روح اعظم جلوه ای              عقل و نفس و عرش و فرش و آسمان آمد پدید

خواست تا خود را به خود بنماید او زان سان که اوست       مظهر جامع چو آدم در جهان آمد پدید

حضرت سلطان برون زد خیمه ی ذات و صفات                    لشکر بی حد و حصرش را مکان آمد پدید

بر جهان پاشید هر گنجی که مخزون داشت عشق              تا به هر جانب هزارش بحر و کان آمد پدید

آن که بی نام و نشان و صورت و آیات بود                            بی نشان در صورت نام و نشان آمد پدید

آن که فارغ بود و مستغنی به کل از این و آن                       ناگهان با این و با آن در میان آمد پدید

مطلب جالب به زبان اصلی در مورد سیاهچاله

Black Hole Caught Red-handed in a Stellar Homicide

 

Black Hole Caught Red-handed in a Stellar HomicideView this image

The full news release story:

Astronomers have gathered the most direct evidence yet of a supermassive black hole shredding a star that wandered too close.

Supermassive black holes, weighing millions to billions times more than the Sun, lurk in the centers of most galaxies. These hefty monsters lay quietly until an unsuspecting victim, such as a star, wanders close enough to get ripped apart by their powerful gravitational clutches.

ادامه نوشته

انرژی خورشیدی را بهتر بشناسیم

انرژي خورشيدي

خورشيد عامل و منشاء انرژي‌هاي گوناگوني است كه در طبيعت موجود است از جمله: سوخت‌هاي فسيلي كه در اعماق زمين ذخيره شده‌اند، انرژي آبشارها و باد، نمو گياهان كه حيوانات و انسان براي رشد خود از آلفا استفاده مي‌كنند، كليه مواد آلي كه قابل تبديل به انرژي حرارتي و مكانيكي هستند، امواج درياها، قدرت جزر و مد كه بر اساس جاذبه و حركت زمين به دور خورشيد و ماه حاصل مي‌شود، اينها همه نمادهائي از انژي خورشيدي هستند. وابستگي شديد جوامع صنعتي به منابع انرژي بخصوص سوختهاي نفتي و بكارگيري و مصرف بي‌رويه آنها منابع عظيمي را كه طي قرون متمادي در لايه‌هاي زمين تشكيل شده بود تخليه مي‌نمايد با توجه به اينكه منابع زيرزميني انرژي باد سرعت فوق‌العاده‌اي مصرف مي‌شوند و در آينده‌اي نه چندان دور چيزي از آنها باقي نخواهد ماند نسل فعلي وظيفه دارد به آن دسته از منابع انرژي كه داراي عمر و توان زياد است روي آورد و دانش خود را براي بهره‌برداري از آنها گسترش دهد.

خورشيد يكي از دو منبع مهم انرژي است كه بايد به آن روي آورد كه در ضمن به تكنولوژي پيشرفته و پرخرج نيز نياز نداشته و مي‌تواند به عنوان يك منبع مفيد و تامين كننده انرژي در اكثر نقاط جهان بكار گرفته شود به علاوه استفاده از آن انرژي هسته‌اي، خطر و اثرات نامطلوبي از خود باقي نمي‌گذارد و براي كشورهائي كه فاقد منابع زيرزميني هستند مناسبترين راه براي دسترسي به نيرو و رشد و توسعه اقتصاد مي‌باشد.

 

ادامه نوشته

از فیزیک و شیمی بیشتر بدانیم - پلاسما چیست

پلاسماچیست؟

   اغلب مشاهده شده که نیروی الکترومغناطیسی باعث ایجادساختار(منظم)شده یعنی اتمهاوملکولهاوجامدات کریستالی راتثبیت می نماید.درحقیقت نتایج (اثرات)نیروی مغناطیسی که بیش از همه موردمطالعه قرارگرفته اندموضوع ومبحث شیمی وفیزیک جامدات را تشکیل داده که هردومبحث برشناخت سازه های اساسأاستاتیک بسط یافته اند.

   سیستم های دارای ساختار منظم انرژی چسبندگی بیشتری نسبت به انرژی حرارتی پیرامونی دارند.اگراین سازه ها در محیطی باحرارت کافی قرارگیرند تجزیه می شوند یعنی کریستال ها ذوب می شوند و نظم مولکولی به هم می ریزد .در دمای نزدیک یا بالاتر از انرژی یونیزاسیون اتمی،اتمها نیز به الکترون های با بارمنفی ویون های با بار مثبت تجزیه می شوند.این ذرات بارداربه هیچ وجه آزاد نبوده ودرحقیقت به شدت تحت تاثیر میادین الکترومغناطیسی یکدیگر قرار می گیرند.با این حال چون بارها دیگر چسبیده نیستند،ترکیب ومونتاژآنها قادر به حرکات مشترک با پیچیدگی و قدرت بالا خواهند بود.چنین ترکیبی پلاسما نامیده می شوند.

  

ادامه نوشته

شاتل دیسکاوری توسط هواپیمای بویینگ747 به موزه منتقل می شود